Sezona Header
HOMESEZONARepertoar HeaderULAZNICEO kazalištu INFORMACIJEPRESSRLJN
Vi ste ovdje: Početna > Sezona > Balet > Šeherezada & Carmen > O Carmen
O Carmen
Carmen je simbolom  trijumfa strasti nad sentimentalnom ljubavlju.
U odnosu na pripovjetku, balet  predstavlja snažnu poetsku nadgradnju kao plod smislenih strukturnih pomaka.
Don José, čovjek je kojega sudbinska determiniranost  izvodi iz inercije svakodnevlja kao i isprazne emotivne uvezanosti  te  uvlači u zapravo nešto što ne poznaje – onaj (obećani?) svijet strasti koja je nužno izvan zakona, koja zakonu uvijek izmiče.
Don José počinje sa “životom” tek kad upoznaje Carmen, ljubav se događa kao drugo rođenje, kao uskrsnuće, obraća gotovo ektoplazmatičnu osobnost u punokrvnog čovjeka. Ipak, vraća se svojoj umirućoj majci umjesto da odgovori životnom izazovu koji mu nudi Carmen. On nije slobodan čovjek i zbog toga ju gubi.
U sukobu s proslavljenim toreadorom, Don José želi legitimirati i afirmirati svoju strast i vještinu borca. Iako Carmen napušta Don Joséa zbog Escamilla, te ljubavi ne treba niti valja uspoređivati. Escamillo je spreman strpljivo  čekati svoj red u grupi s onima koje Carmen bira, ne pokazujući preveliko nestrpljenje. To je njegov usud.
 Vječna fascinacija i misterij Carmen  zapravo je ultimativna istina njezina postojanja, ne postoji niti jedna psihološka odrednica za motive njezinih akcija, kao niti hijerarhija motiva koji se putem uspostavljaju. Ona sebe ne objašnjava, samo naglašava svoju volju koja je vodi u namjeri da ostane slobodna.
Voli li Carmen Don Joséa?
Carmen to ne izgovara. Ona bira njega, bacajući mu cvijet u prvom činu. Zašto? Moguće jer on ipak jest - drugačiji od drugih muškaraca: on je čak niti ne pogleda. Ima nešto u ne – pogledu.
Carmen je nekoliko puta razočarana Don Joséovom neodlučnošću i zbog toga ga provocira. Ona je možda duboko zainteresirana za muškarca kojemu ljubav “nije igra”, koji se (i) smrtno vezuje za nju.
O Carmen dovoljno govori  činjenica da propušta svečanost na kojoj je trebala trijumfirati ne bi li se suočila sa Don Joséom. Takvo ekscesno ponašanje nije prerušeno samoubojstvo, niti idealistički, romantičarski pokušaj da sublimira svoju ljubav, već je upravo čuvanje njezine svojstvenosti, osobnosti, integriteta (životne) uloge, karaktera. Autentičnosti, ako želite.
Oboje su do kraja aktivni / živi u svojoj ljubavi, ali i u smrti. Ubojstvo Carmen, a ne Escamilla, ispunjava Don Joséovu potrebu za posjedovanjem (možda je ovo samo – psihoanalitičko čitanje). Hrabro mu se suprotstavljajući, Carmen izražava svoju volju i autentičnost svojje osobe. Odvažno, ali ne i ishitreno odabire “ispunjenje svoje sudbine”. Nietzsche je smatrao tragičnim suočavanje sa smrću – ne s ciljem da se porekne život, već kako bi se pristalo na njega.

Srđan Sandić
print Print

 
Pretplata 2014/2015
Hrvatska drama
Dramma italiano
Talijanska drama
Opera
Balet
> Barok balet
> Šeherezada & Carmen
> O Šeherezadi
> O Carmen
> Orašar
> Pour homme et femme/Za muškarca i ženu
> Najljepše od baleta vama za Valentinovo
> Najljepše od baleta
Koncerti
Noć kazališta
Diplomirani gledatelj
Arhiv
Copyright (c) 2008. HNK Ivan pl. Zajc :: Kontakt